احلى اصحاب
منتدى احلى اصحاب
الاخوة الصادقة
اخوه فى الله - ممزوجة بالايمان
ندعوك للتسجيل معنا فى المنتدى واضافة لمستك الجميلة فية



 
الرئيسيةمكتبة الصورالتسجيلالأعضاءدخولبحـثس .و .جالمجموعات

شاطر | 
 

 على رأى المثل ..

استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي اذهب الى الأسفل 
انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2
كاتب الموضوعرسالة
بنت غزة
صديق لامع
صديق لامع
avatar

انثى
عدد المساهمات : 461
العمر : 26
الاوسمة: :

النشاط : 584
التقييم : 79

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل ..   الخميس ديسمبر 09, 2010 6:32 pm

المواطن مصري كتب:
طبعا يا ديانا .. مرورك لوحده كفاية وخصوصا انك مش هاوية امثال شعبية
ربنا يخليك استاذ حسام

------------
بالنسبة لاعتراضك على مثل ( اعمل اللى عليك .. والباقى على ربنا )
المثل واضح يا ديانا .. بيقول : اعمل اللى عليك .. ما قال نصه ولا ربعه
اما الباقى اللى هايكمله ربنا : هو النتائج
مثلاا .. الطالب عليه يذاكر .. وربنا عليه النجاح
والطبيب يعالج ويسوى الجراحة .. وربنا عليه الشفاء
يعنى علينا ناخد بالاسباب .. اما النتائج مش بتاعتنا ..

بعض الناس يقولوا : لاء كل حاجة على ربنا حتى مجهودنا واسبابنا ربنا اللى بيوفقنا ليها ..
ودول ارد عليهم واقول : طيب ربنا خلقنا ليه .. ما دام هايعمل كل حاجة
واحنا ما بنعملش حاجة خالص ؟
طيب ليه اعطانا ارادة حرة وخيرنا ؟؟؟ وقاال لنا من شاء فليؤمن ومن شاء فليكفر

احنا لينا مشيئة وارادة حرة يا جماعة .. وبسببها هانتحاسب كلنا يوم القيامة

اعتقد ان غرض المثل ( اعمل اللى عليك .. والباقى على ربنا )
هو حسن التوكل على الله
وانتى قلتيها :
اقتباس :
احنا بنتوكل عليه و بس
وعلشان نتوكل على الله حق توكل .. لازم نعمل اللى علينا ( وناخد بالاسباب )
والا يبقى توااكل ..

متهيألى فكرتى واضحة ... صح ؟

ايون وضحت استاذي .. مع انو صيغتو نفسها مش عجباني ولو اني فهمتو كويس من بعد شرحك
=======================
لك كل التقييم يا بنت غزة .. على المشاركة الجميلة والامثلة الطيبة

خدى مثل حلو وقولى لى رأيك فيه :
( جوه وبره فرشت لك .. وانت مايل ايه يعدلك ؟
)

هو معناه : ( ان الست عملت اللى عليها كله وهو بردو عينه زايغة ومفيش فايدة فيه )

هههه صح الكلام .. في ناس كتير ما بيعجبها العجب ولا الصيام برجت
و مهما الواحد يحاول يرضيه ما يكفيه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
بنت غزة
صديق لامع
صديق لامع
avatar

انثى
عدد المساهمات : 461
العمر : 26
الاوسمة: :

النشاط : 584
التقييم : 79

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل ..   الخميس ديسمبر 09, 2010 6:52 pm

1. الابن سر ابيه
2. اقلب الجرة على تمها تطلع البنت لامها
3. لما تسأل واحد كيف صحتك بقلك: (زي الذهب) أو ( زي البمب)
4. طنجرة و لقت غطاها
5. وين دانك يا جحا قالهم هيها
6. بيعمل من الحبة قبة
7. زاد الطين بلة

ولي عودة ان شاء الله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Ayman 3nbar
نهـــــــــــر عطـــــــاءنهـــــــــــر عطـــــــاء
avatar

ذكر
عدد المساهمات : 2626
العمر : 30
الاوسمة: :

النشاط : 3365
التقييم : 523

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل ..   الخميس ديسمبر 09, 2010 8:31 pm

بصراحة موضوع اكثر من رائع
بصراحة ابدعت في طرح الموضوع
وياليت ما اكنش زي ماقالوا

الأول إذا جيت قالوا حي من جانا والحين لا جيت قالوا ايش ها البلا جانا

وانا رجعت لكم

من طلع من داره قل مقداره


***********



كلما زادت حكمتك وكلما كثرت تجاربك الاليمة
كلما اقتربت أكثر
وأكثر من روح الكون
وفهمت حال الدنيا
وتعرفت على طبيعة البشر
كلما زاد .. شجنك
وصمتك
وتأملك في ملكوت الله
كلما قل انبهارك بالدنيا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
طالبة عفو الرحمن
زهرة ندية من فلسطين الحبيبة
زهرة ندية من فلسطين الحبيبة
avatar

انثى
عدد المساهمات : 5925
العمر : 25
الاوسمة: :

النشاط : 7566
التقييم : 850

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل ..   السبت ديسمبر 25, 2010 7:50 pm

زمان عن امثالك يا ابوسلمي
وييييييييييييينك
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Niera
تلقــــــائية الكلمــــات تلقــــــائية الكلمــــات
avatar

انثى
عدد المساهمات : 4260
العمر : 27
الاوسمة: :

النشاط : 5569
التقييم : 889

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل ..   الجمعة يناير 07, 2011 12:27 am

ابو سلومة عاااامل عرض رائع لموضوع جميل

انا قلت اجى واهو لاقينى ولا تغدينى

وطبعا هنجيب امثال منيين ونيجى جنبك فين

ايش ياخد الريح من البلاط ؟

مش عارفة ليه حاضرنى موضوع بعد ما شفت ردود رحاب

انا ورحاب كنا فى فصل واحد فى الثانوى ولينا صاحبة تالتة

بردو اسمها رحاب

فياسمينا كانت طويلة وانا ورحاب التانية كنا قصيريين

فطبعا ياسمينا كانت دايما تقول ان الطول هيبة

وانا بقول ان الطويلة قضت حاجتها والقصيرة نادت على جارتها

كدة الجيران مش هيطلعوا من بيتى ولا اعملى كراسى اقف عليها

وبكدة اللى اتلسع من الشوربة ينفخ فى الزبادى

وامسك الخشب على امثالنا المصرية الجميلة
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
ياسمينا
عروسة المنتدى
عروسة المنتدى
avatar

انثى
عدد المساهمات : 9052
العمر : 27
الاوسمة: :

النشاط : 9081
التقييم : 829

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل ..   السبت فبراير 12, 2011 6:13 pm

اقتباس :
( ده قصر ديل يا ازعر .. )

اللي بيته من ازاز مايحدفشي الناس بالطوب

_

اقتباس :

فياسمينا كانت طويلة وانا ورحاب التانية كنا قصيريين

فطبعا ياسمينا كانت دايما تقول ان
الطول هيبة

وانا بقول ان
الطويلة قضت حاجتها والقصيرة نادت على جارتها


هههههههههههههههههههه عجبني حقل الزكريات ده بس انا لاحظت
الاسبوع اللي فات انك وحاب اطولطوا وانا قصرت ورقيه اطوااااالت
ياااااااااادي النيله اتحسدت هههههههههههههههههههه
_ - _-_
حسام هرجع تاني الموضوع ده مش هيتقفل ان شاء الله





للهم انى استودعك وطنى وانت الذى لا تضيع ودائعه
,فاحفظه يا ربى ولا تضيعه.
.اللهم إنا علمنا أنه مع العسر يسرا و مع الشدة فرج
و أنك مبدل الأحوال من حال إلى حال ربى إنك ترانا
و تعلم بحالنا فأبدل عسرنا يسرا و أبدل شدتنا بالفرج القريب
. آمين





الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Niera
تلقــــــائية الكلمــــات تلقــــــائية الكلمــــات
avatar

انثى
عدد المساهمات : 4260
العمر : 27
الاوسمة: :

النشاط : 5569
التقييم : 889

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل ..   السبت فبراير 12, 2011 8:31 pm

ههههههههههههههههههههههه
لا انا كنت عاملة خدعة ولابسة كعب 5 سم

بعدين خلى مامتك تبحرك
ويكتبوا عليكى

(( اتنيين فى النار الحاسد والحاقد )) ههههههههههه
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
marmar
صديق لامع
صديق لامع
avatar

انثى
عدد المساهمات : 2956
العمر : 22
الاوسمة: :

النشاط : 1584
التقييم : 164

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل ..   الجمعة فبراير 18, 2011 12:26 am

موضوع روووووووعة
وطريقة طرحه جميييييييييييلة
كان نفسى اشارك بأمثال بس انا بليدة اوى فى الموضوع ده
وكل الامثال الى اعرفها اتقالت
وبمناسبة الطول وان ان انا طويلة وكل اصحابى قصيرين
الطول هيبة والقصر خيبة

بجد موضوع جميييييييييييل
تسلم ايدك استاذ حسام
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
marmar
صديق لامع
صديق لامع
avatar

انثى
عدد المساهمات : 2956
العمر : 22
الاوسمة: :

النشاط : 1584
التقييم : 164

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل ..   الجمعة فبراير 18, 2011 12:34 am

ودول امثال ماما قلتهوملى
الى واخد القرد على حاله يروح المال ويفضل القرد على حاله
الشاطرة تغزل برجل حمار
الى جوزها يقلها يا عورة عيالها يلعبوا بيها الكورة
يا بخت من نفع واستنفع
الحلو حلو لو صاحى من النوم والوحش وحش لو غسل وشه بالصابون كل يوم
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
جو الملك
صديق لامع
صديق لامع
avatar

ذكر
عدد المساهمات : 160
العمر : 33
النشاط : 40
التقييم : 0

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل ..   الجمعة فبراير 18, 2011 8:40 am

يا مرمر هو انتي مرمورا في منتدي أنا أعرفة ولا أنا غلطان أتمني انك تردي وشكرا ولو عايزاني أقولك اية هو المنتدي حقولك وشكرا مرة اخري 
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
منة الله الازهريه
بــراءة عقــــــل
 بــراءة عقــــــل
avatar

انثى
عدد المساهمات : 2362
العمر : 23
الاوسمة: :

النشاط : 2894
التقييم : 430

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل ..   الجمعة فبراير 18, 2011 6:17 pm

بصراحة يا أستاذ حسام موضوع أكتر من تحفى
بس أنا للأسف ماليش فى الأمثال خالص فمش هقدر انفعكوا خالص فى الموضوع ده
بس بجد احييكوا احلى اصحاب على الحصيلة الهايلة عندكوا من الأمثال و اتمنالكوا التوفيق فى مسيرتكوا ان شاء الله
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
طالبة عفو الرحمن
زهرة ندية من فلسطين الحبيبة
زهرة ندية من فلسطين الحبيبة
avatar

انثى
عدد المساهمات : 5925
العمر : 25
الاوسمة: :

النشاط : 7566
التقييم : 850

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل ..   الجمعة فبراير 18, 2011 6:25 pm

بجد موضووووع كتييييييييييير رائع
بس زعلانة انا كتييييييييييييير لانو الاستاز حساااااام مش بيدخل علشان يتابع الموضووووع هدا
لانو بجد جميييييييييييييل جدا
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مواطن مصري
فكر هندسي مميز
فكر هندسي مميز
avatar

ذكر
عدد المساهمات : 4199
العمر : 39
الاوسمة: :

النشاط : 5069
التقييم : 939

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل ..   الأحد مارس 06, 2011 6:45 am

سلام عليكم
انا فعلا قصرت ف حق الموضوع ده


انما ( اللى اتكسر يتصلح )

و ان شاء الله هاصلح غلطتى قريب
والبركة ف احلى اصحاب وشغلهم العالى

مؤقتا .. تقييمى لكل من مر بالموضوع

وخدوا الكام مثل دول مؤقتا لحد ما ارجع وارد عليكم واحد واحد


يا فرحة ما تمت .. خدها الغراب وطار

دود الارض .. يحن لــ طينه

حسدوا الغجر على ضل الشجر


لنا عودة جميعا .. انتظرونا







الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مواطن مصري
فكر هندسي مميز
فكر هندسي مميز
avatar

ذكر
عدد المساهمات : 4199
العمر : 39
الاوسمة: :

النشاط : 5069
التقييم : 939

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل ..   الإثنين مارس 07, 2011 9:21 am

تسلمى يا سوسو .. امثال جميلة وانا هاعلق على الجديد والمختلف

اقتباس :
4-اناغنية وبحب الهدية
كل الناس بتحب الهدايا فعلا ..
غنى فقير كبير صغير راجل او ست
يبقى المثل اوكى

=========

اقتباس :
7-اربط القرد مطرح مابقولك صاحبه

عندنا ف مصر بنقول اربط الحمار مطرح ما يقول صاحبه
يمكن لان الحمير منتشرة هنا

انما ف السعودية بقى اتعلمنا نربط الحمار مطرح ما يقول الحمار نفسه


============
اقتباس :
8-الي بيوخذ غزاوية بنام نومة هنية والي بيوخد يافاوية يصاب ببلية
ليه بقى ؟ ؟ علل ؟؟ اشمعنى ؟؟

==============
اقتباس :

شو رايك يا ابوسلمي في امثالي وهيني جبتلك امثال يا اخي
بدك شي تاني مني
اطلب عادي اناحاضرة والله
ربى ما يحرمنا من حضورك يا سوسو ..
الموضوع موضوعك وتقدرى تشاركى ف اى وقت يعجبك

على راى المثل :


ليلتك سعيدة يا ضيف .. قال : عليا وعلى اهل البيت








الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
مواطن مصري
فكر هندسي مميز
فكر هندسي مميز
avatar

ذكر
عدد المساهمات : 4199
العمر : 39
الاوسمة: :

النشاط : 5069
التقييم : 939

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل ..   الإثنين مارس 07, 2011 9:39 am

اقتباس :
. وين دانك يا جحا قالهم هيها
جحا ده .. كان راجل رايق قوى واحيانا ندل واحيانا بخيل واحيانا عبيط

جحا كان قاعد ف امان الله ..والناس جات تجرى عليه وقالوا له :
الحق يا جحا الحرامية سرقوا ابوك ...!!!
قالهم :
عند الحرامية زى عند ابويا .............!!


( مسكين يا جحا ماكانش طايل حاجة من فلوس ابوه )

ابوه مات .. والناس قالوا له : روح اشتري الكفن
قال:والله انا اخاف اروح اشتري الكفن ... تفوتني الصلاه


وكلمته المشهورة :

لما سألوه : فين بيتك يا جحا ؟
قال : اللى فيه مراتى



اقتباس :
ولي عودة ان شاء الله

انتى طولتى الغيبة ..ترجعى بالسلامة يا ديانا ..

على راى المثل :

الغايب .. حجته معاه







الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
طالبة عفو الرحمن
زهرة ندية من فلسطين الحبيبة
زهرة ندية من فلسطين الحبيبة
avatar

انثى
عدد المساهمات : 5925
العمر : 25
الاوسمة: :

النشاط : 7566
التقييم : 850

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل ..   الإثنين مارس 07, 2011 8:43 pm

تسلم يا اخي
ولايهمك راح اضع بس انتا علق عليهم

· ما في شدة إلاّ وراها فرج

· العاقل وديه ولا توصيه

· حظ يفلق الصخر

· حلاة الزيارة غارة

· القرد في عين أمه غزال

· الفاضي بيعمل قاضي

· صنعة في اليد أمان من الفقر

· وجع ساعة ولا كل ساعة

· جاجة حفرت على راسها عفرت

· أعطي الخبز لخبازه ولو أكل ثلاثة أرباعه

· ينام اللي ما على قلبه هم

· العين بتعلاش على الحاجب

· العز يليق بصحابه

· اللي بتزوج أمي بصير عمي

· ما بحرث الأرض إلا عجولها

· الجود من الموجود

· بنت العم بتصبر على الجفا

· حلم الجوعان عيش

· جوعة على جوعة تخلي القلب لوعة

· اللي بسعدها زمانها بتجيب بناتها قبل صبيانها

· إللي إِلُه غايب بيظل قلبه ذايب

· احترم كبيرك بيحترمك صغيرك

· الخط الأعوج من الثور الأبرق

· العرق دساس

· ستر البنت زواجها

· اخطب لبنتك قبل ما تخطب لابنك

· خلقة باب بيرد الكلاب

· اللي ما باخذ من ملته يموت بعلته

· جارك القريب ولا أخوك البعيد

· الجار للجار ولو جار

· اللي يزرع زرعين ما يخيب

· الباب اللي يجيك منه الريح سدو واستريح

· اللي بيته من قزاز ما يرمي الناس حجارة

· الشر سياج أهله

· أهل السماح ملاح

· بات مغلوب ولا تبات غالب

· اطعم الضارى وخلي المشتهي

· اضرب الطينة بالحيط إن ما لزقت تعلِّم

· دق الحديد يبان عيبه

· قيس قبل ما تغيص

· عواد ما عاد بعيدها

· لقمة هنية تكفي مية

· الرغيف اللي بيلمع للصاحب اللي بينفع

· أول قرى الضيف البشاشة

· الممارس غلب الفارس

· الحركة ولود والسكون عاقر

· القاعد حجير والماشي طير

· اشتغل بقرش وحاسب البطال

· إن مال عليك الزمان ميل على ذراعك

· تراب العمل ولا زعفران البطالة

· صابح القوم ولا تماسيهم

· اللي بدق الباب بسمع الجواب

· اللي يحضر السوق بتسوق

· كثر الرفرفة يكسر الجناح

· نص البطن بغني عن ملاته

· قلع الضرس ولا وجعه

· إذا فاتك السوق اتمرغ بترابه

· إن كانت الحية بتنحط بالعب، عمر العدو ما بينحب

· بلادك إن شحت عليك مرية

· اتعب على أرضك تتعب عليك

· يا فرعون مين فرعنك، ما لقيت حدا يردني

· يكفيك شر جوعان وشبع

· الجوعان يأكل عودان المكانس

· الكسرة بيد الفقير هجنه

· طول ما الكيس ملان بيكثروا الخلان

· الولد البكر يحيي الذكر

· ابن ليلة يعرف الشيلة

· ماحدا طلع من بطن أمه متعلم

· ما يبكي على الولد إلاّ اللي رباه

· جوزك على ما عودتيه وابنك على ما ربتيه

· اللي ما يطول قطف العنب، بقول حامض

· اللي بتطلع لفوق رقبته بتنكسر

· اللي ما ياخذ من قدره، دق البين سدره

· قبل ما تدور على مرة دوّر لابنك على خال

· اسأل قبل ما تناسب يبان للردى والمناسي

· خذ الأصيلة ونام على الحصيرة

· من رقعت ما عريت، ومن دبّرت ما
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Islam Nasr
صاحب القلم الذهبيصاحب القلم الذهبي
avatar

ذكر
عدد المساهمات : 7790
العمر : 29
الاوسمة: :
صاحب القلم الذهبى
النشاط : 7749
التقييم : 999

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل ..   الإثنين يوليو 18, 2011 1:45 pm

sm17


أنا مش فارس و لا فتى احلام...
انا زحمة و ربكة و شغل جنان...

نص بيضحك و التاني زعلان...
انا شيخ فلتان...

طيب شرير...
و جريء و جبان...
أوقات مشرق و اوقات بهتان...

و ساعات سلم و ساعات تعبان...
مفتري جدا...
و كمان غلبان...

شبابيك وببان...
توهة عنوان...

انا من الاخر عفريت لابس بدلة انسان ...
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
يعجبني عنادي
من دموعي أصنع الإبتسامات
 من دموعي أصنع الإبتسامات
avatar

انثى
عدد المساهمات : 5002
العمر : 26
الاوسمة: :

النشاط : 6610
التقييم : 940

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل ..   الخميس سبتمبر 15, 2011 11:33 pm

الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
Niera
تلقــــــائية الكلمــــات تلقــــــائية الكلمــــات
avatar

انثى
عدد المساهمات : 4260
العمر : 27
الاوسمة: :

النشاط : 5569
التقييم : 889

مُساهمةموضوع: رد: على رأى المثل ..   الأحد سبتمبر 18, 2011 12:29 pm

فينك يا ابو سلمى تكملنا موسوعة الامثال العربية

( والله زمان )
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
على رأى المثل ..
استعرض الموضوع السابق استعرض الموضوع التالي الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 2 من اصل 2انتقل الى الصفحة : الصفحة السابقة  1, 2

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
احلى اصحاب :: المنتدى العــــــــــــام  ::  عـــــــــــــــام -
انتقل الى: